Warsztaty filmowe „Nagraj dziadka komórką”

Idea warsztatów

Warsztaty filmowe „Nagraj dziadka komórką” to część dużego projektu artystyczno-edukacyjnego „Młodzi dla Historii”, odbywającego się w ramach corocznego Festiwalu Filmów Dokumentalnych NNW „Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci” w Gdyni.
Celem warsztatów jest przekazanie młodzieży wiedzy teoretycznej oraz praktycznej z zakresu sztuki filmowej oraz umiejętności w zakresie pełnego wykorzystania możliwości, jakie daje nam ogólnodostępny sprzęt multimedialny (telefony komórkowe, tablety, aparaty fotograficzne oraz wszelkie inne urządzenia z możliwością nagrywania).

Projekt ma także wymiar edukacji historycznej, młodzi ludzie podczas nagrywania filmów ze świadkami historii zdobywają bezcenną wiedzę od uczestników ważnych wydarzeń historycznych. Aspektem społecznym warsztatów jest, współpraca kilku pokoleń – młodzieży, szkoleniowców oraz osób starszych.

Na zakończenie warsztatów wszystkie powstałe filmy zostają zmontowane oraz są wyświetlane na gali zakończenia. Na to niepowtarzalne wydarzenie zapraszani są rodzice uczestników, miejscowe władze oraz lokalna społeczność. Spośród wszystkich filmów powstałych w ramach warsztatów jury typuje jeden, który zostaje zakwalifikowany do konkursu „Młodzi dla historii”. Wszystkie filmy powstałe w ramach warsztatów, zakwalifikowane do konkursu „Młodzi dla historii” są prezentowane na międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych NNW w Gdyni.

Program warsztatów

Punktem wyjścia dla warsztatów filmowych „Nagraj dziadka komórką” jest retrospektywa wybranego filmu. Po projekcji odbywa się dyskusja na temat filmu oraz sposobu jego wykonania. Następnie realizowana jest część teoretyczna zadania, podczas której uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią filmową – definicje, pojęcia, słownictwo. Dalej uczestnicy zapoznają się ze specyfiką pracy przy filmie – pomysł na stworzenie filmu, stworzenie planu pracy, pozyskanie środków na realizację, dobór współpracowników, praca nad poszczególnymi elementami procesu tworzenia filmu oraz dystrybucja. Następnym etapem warsztatów jest część praktyczna. Uczestnicy zostają podzieleni na grupy, każdej z nich zostaje przydzielone inne zadanie do wykonania. Każdy zespół pracuje pod opieką zawodowego filmowca oraz otrzymuje sprzęt niezbędny do wykonania zadań. Po zakończeniu zajęć grupowych wszyscy uczestnicy biorą udział w zajęciach praktyczny z montażu filmu.

Po tej części warsztatów uczestnicy rozpoczynają prace nad montażem swojego krótkometrażowego obrazu. Tematem przewodnim prac jest dorobek kulturalny postaci związanych z lokalnym środowiskiem oraz krzewienie pamięci o miejscowych pomnikach kultury (wszelkie osoby oraz miejsca związane z szeroko rozumianą kulturą – muzyka, malarstwo, rzeźbiarstwo, aktorstwo itp.)

Szkoleniowcy

Arkadiusz Gołębiewski – polski reżyser, producent oraz scenarzysta filmowy. Ukończył studia na PWSFTViT w Łodzi na Wydziale Operatorskim i Realizacji TV. Jego twórczość obejmuje przede wszystkim filmy dokumentalne. W swoich najnowszych obrazach skupia się na powojennej historii polski. Do najgłośniejszych filmów w jego reżyserii należą „Rozbity kamień”, „Sny stracone, sny odzyskane”, „Historia Kowalskich”, „Kwatera Ł” oraz „Dzieci kwatery Ł”.
Pomysłodawca oraz twórca Festiwalu Filmów Dokumentalnych NNW. W trakcie festiwalu odbywają się nie tylko projekcje filmowe, ale także spotkania i dyskusje ze świadkami historii, naukowcami oraz twórcami. W ramach wydarzenia miejsce mają także koncerty oraz spektakle teatralne.
Autor projektu edukacyjnego „Nakręć dziadka komórką”, realizowanego w Polsce oraz zagranicą.

Waldemar Czechowski – absolwent PWSFTViT w Łodzi, operator, reżyser, scenarzysta, a także artysta plastyk. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Jest znakomitym twórcom, który łączy w swoim działaniu wiedzę filmowca z duszą artysty.

Maria Wiśnicka – ukończyła Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, reżyser oraz scenarzysta.
Specjalizuje się w dokumentowaniu kultury Żydowskiej.

Andrzej Wyrozębski – ukończył Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, wybitny operator.

Sebastian Kniza – ­operator filmowy i telewizyjny.

Grzegorz Pacek – ukończył studia na Politechnice Warszawskiej na wydziale inżynierii środowiska. Studiował również w PWSFTviT w Łodzi na wydziale reżyserii filmowej (1991­1996). Jako reżyser i scenarzysta zrealizował kilka filmów dokumentalnych, etiudy fabularne a także filmy reklamowe. Zrobił także making off filmu Krzysztofa Zanussiego „Życie, jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową”. Film „List z Argentyny” otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz na festiwalu w Krakowie oraz Grand Prix w Szczecinie. Film „Jestem zły” otrzymał Złotego Lajkonika na MFFK w Krakowie w 2001 roku